پیادهسازی RCM یا تحلیل RCM
سخت ترین و حساسترین بخش پروژه RCM، پیادهسازی RCM است و برخی این بخش را قبرستان فرایند RCM مینامند، چراکه خروجی فرایند تحلیل میتواند سندی بشود برای بایگانی در زونکنهای مدیران و هیچ وقت به مرحله اجرا نرسد. اگر بخواهیم شبیهسازی کنیم، تحلیل RCM مانند تمرین قبل از مسابقات است و پیاده سازی RCM انجام خود مسابقه است. شما تمرین میکنید که در مسابقه شرکت کنید و این هدف اصلی است. لذا تحلیل به تنهایی کافی نیست بلکه باید پیادهسازی گردد و تنها در این حالت است که بازگشت سرمایه تحلیل RCM مشاهده خواهد گردید.
برای پیاده سازی موفق RCM رهبری در حین پیادهسازی آن بسیار اهمیت دارد. حتماً پروژه RCM باید شخصی مسئول برای پیادهسازی آن داشته باشد. این شخص میتواند تحت عنوان مدیر پیادهسازی RCM اطلاق گردد. او در حین تحلیل همراه تیم است و در تهیه برنامه خروجی RCM کمک میکند و همچنین برای هر بخش از برنامه فرد معین و موعد مشخصی را برای انجام تخصیص میدهد. هر هفته کاربرگهای RCM را با کمک تیم بروزرسانی و به اطلاع تیم و مدیران مربوطه میرساند.
در پیادهسازی اقدامات خروجی تحلیل RCM نکات زیر را مد نظر داشته باشید.
- مدیر یا مسئول پیادهسازی را مشخص کنید. این شخص پیگیری، هدایت و گزارش پیشرفت برنامه پیادهسازی را بر عهده دارد.
- اقداماتی که قرار است پیادهسازی گردد باید خیلی شفاف و واضح بیان شده باشد.
- جلسات منظم برای پیگیری اجرای RCM از مسئول اجرا داشته باشید.
- گزارشات پیشرفت را به اطلاع مدیرعامل برسانید.
- پس از اتمام نهایی کار، یک جلسه نهایی به همراه اعضای تیم و مدیرعامل داشته باشید و جشن پایان کار بگیرید.
- به صورت تصادفی اقدامات را ممیزی کنید تا از اجرای کامل فعالیتها مطمئن گردید.
اگر اقدامات شفاف و نرم افزار برای اجرای کار موجود باشد معمولاً در یک هفته حدود ۱۵۰ فعالیت را میتوان پیادهسازی کرد. به صورت کلی اگر تحلیل RCM یک هفته به طول انجامد، معمولاً سه هفته برای اجرای ۸۰ درصد فعالیتها زمان مورد نیاز خواهد بود. ۲۰ درصد از فعالیتها پروژههایی هستند که نیاز به سرمایه دارند و نیاز به تائیدات و برنامهریزی برای اجرا دارد. همچنین توصیه میشود ۸۰ درصد فعالیتهای یک RCM پیادهسازی گردد و سپس به دنبال تحلیل RCM بعدی (تجهیز بعدی) برویم. اجرایی کردن فعالیتها در صورت وجود نرمافزار مدیریت نت (CMMS) باید مستقیم در نرمافزار انجام پذیرد.